Paski klinowe – do czego służą?
Zapewne większość z nas, gdy słyszy określenie „paski klinowe” to od razu kojarzy je z motoryzacją. Jednak to nie jedyne zastosowanie, jakie mają pasy klinowe. Te elementy napędowe są spotykane w niemal każdej gałęzi przemysłu, chociaż nie zdajemy sobie zazwyczaj z tego sprawy! Chcesz dowiedzieć się więcej? Lubisz pogłębiać swoją wiedzę? A może interesujesz się motoryzacją? Przeczytaj en artykuł, a paski klinowe nie będą miały przed Tobą żadnych tajemnic!
Czym są paski klinowe?
Paski klinowe to elementy napędowe spotykane w większości maszyn. Ich działanie polega na wykorzystaniu tarcia pomiędzy pasem a wprawionym w ruch kołem pasowym. Pas wprawiany jest w ruch, przenosząc moment obrotowy na odbiorcze koła pasowe.
Inna definicja pasków klinowych mówi, że to pasy stosowane w przekładni pasowej klinowej. Warto wytłumaczyć więc, czym jest owa przekładnia pasowa klinowa. Mianowicie jest to przekładnia mechaniczna cięgnowa, w której cięgnem (elementem pracującym na rozciąganie wzdłużne) jest elastyczny pas, opasający koło pasowe czynne i bierne. W przekładniach z pasami klinowymi pas o przekroju trapezoidalnym wypełnia klinową przestrzeń koła pasowego i tym samy tworzy powierzchnię styku pomiędzy pasem a kołem.
Paski klinowe są wykonywane jako wieńce bez końca. Wyróżnić można jego trzy warstwy. Pierwsza – nośna, druga – podatna, trzecia – tkaninowo-gumowa. Całość owinięta jest zawulkanizowaną taśmą – płócienną bądź kordową. Paski klinowe są znormalizowane, co oznacza, że ich wymiary opisuje Polska Norma. Polska Norma to norma o zasięgu krajowym zatwierdzona przez Polski Komitet Normalizacyjny, czyli krajową jednostkę normalizacyjną.
Pasek klinowy w aucie
Pasek klinowy to element o raczej niskiej cenie, ale za o rola, jaką odgrywa w prawidłowej pracy samochodu i silnika jest niebagatelna. Ten niepozorny gumowy element (gładki z jednej strony, z klinami ułożonymi w kształcie litery „v” na drugiej stronie), ma proste, ale ważne zadanie. Przekazuje ruch kołowy z silnika na rolki napędzające poszczególne układy.
Spotkać można się wieloma różnymi określeniami na pas klinowy, na przykład: pasek osprzętu, pasek wielorowkowy, pasek zewnętrzny czy wielożebrowy. Ze względu na to, że jest on poddawany wielu obciążeniom, to należy go regularnie wymieniać. Zaleca się wymienianie tego elementu co 30 tysięcy kilometrów lub co 4 lata. Objawem, który wskazuje, że pasek wymaga wymiany jest dziwny dźwięk (pisk) podczas pracy jednostki napędowej.
Paski napędowe – gdzie kupić?
Zakłady zajmujące się wytwarzaniem i dystrybucją pasków klinowych zazwyczaj oferują szeroki wybór pasów o różnych zastosowaniach. W pasach rozróżnia się następujące wymiary: długość, szerokość i szerokość skuteczną. Spotkać możemy się między innymi z paskami klinowymi uzębionymi, zespolonymi, szerokoprofilowymi czy wielorowkowymi żebrowymi. Dobrej jakości paski to gwarancja zadowolenia z eksploatacji różnorakich maszyn.
Leave a reply
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.